Lagafors är ett världsledande bolag inom livsmedelssäkerhet som levererar rengöringssystem till livsmedelsindustrin. Som en del av sin eftermarknadsservice har de flera servicetekniker som utför regelbunden service och underhåll på företagets maskiner som har levererats till kunder över hela Europa.
I syfte att spara tid och pengar som tidigare spenderats på administrationsomkostnader, vände sig Lagafors till Meta Bytes för att få hjälp med att effektivisera sina teknikers arbetsuppgifter i samband med deras servicebesök. Tidigare lade teknikerna nästan en hel dag i veckan på att fakturera och utföra andra administrativa uppgifter och ett av de uttalade projektmålen har varit att minska denna tid helt, vilket skulle resultera i en fyradagars arbetsvecka för dem.
Lagafors övervägde först att använda en färdig applösning och vände sig till oss för rådgivning.
Magnus Elmblad, VD på Lagafors:
Vi kontaktade Meta Bytes på grund av deras expertis och tillvägagångssätt för att effektivisera processer och låsa upp produktiviteten med hjälp av teknik.
Ganska snabbt kom Lagafors dock fram till att en så kallad "custom line-of-business app" (en app helt skräddarsydd efter företagets egna behov) var den bästa lösningen med tanke på komplexiteten i deras verksamhet. En sådan lösning innebär dessutom att det går att utöka funktionerna med appen i framtiden.
Tillsammans med serviceteknikerna utformade och byggde vi lösningen i form av en mobilapplikation (iOS och webb) samt en webbaserad kundportal för Lagafors kunder. Appen digitaliserar Lagafors hela arbetsflöde från planering till genomförande av servicebesök och har dessutom gjort hela processen portabel då de kan utföra allt arbete ute hos kund.
Resultatet är en plattformsoberoende produkt som är iOS-, iPadOS-, Android- och webbkompatibel. Dessutom är den integrerad med kundens affärssystem Pyramid som teknikerna tidigare bara kunde komma åt via datorer på kontoret.
Med bara en iPad kan serviceteknikerna nu:
I utvecklingen av appen har vi använt följande teknik:
Utveckling av app: Flutter
Kundportalen: React
Back-end: Golang
Moln: AWS
Distribution av appen: Apple Business Manager
Autentisering/auktorisering: Azure Active Directory
Arbetsuppgifter som tidigare krävde ett antal olika system och personal att slutföra kan nu göras på en och samma plattform, vilket sparar både tid och pengar. I och med detta har också risken för fel och förseningar minskat.
Implementeringen av appen har även inneburit enklare onboarding av ny personal samt bättre rapportering och kunskapsutbyte mellan teknikerna.
En nyckelfunktion är också att lösningen är portabel då teknikerna har tillgång till plattformen via sin iPad. Där en del uppgifter tidigare var knutna till specifika maskiner eller var tvungna att genomföras på kontoret kan de nu arbeta på resande fot. Och det här är bara början. Lagafors har nu en flexibel och skalbar app som de kan fortsätta att addera funktioner till, något som kommer innebära även framtida besparingar.
Innan vi pratade med Meta Bytes hade vi inte riktigt tänkt på skräddarsydd programvara. Vi insåg dock snabbt att det var det enda sättet att kryssa alla rutor på vår långa lista med krav. Meta Bytes förstod våra behov redan från början och resultatet av detta samarbete har bidragit till stora tids- och kostnadsbesparingar här på Lagafors.
Magnus Elmblad, VD på Lagafors
Behöver ditt företag också någon form av app men har inte hittat rätt lösning på marknaden? Då kan en skräddarsydd app vara lösningen för ditt företag. Ta kontakt med oss så tittar vi på det tillsammans!