Vill ni effektivisera er verksamhet med skräddarsydd mjukvara men är lite osäkra på vad ni faktiskt kan göra? Möjligheterna är nästan oändliga men självklart beror det lite på vad för typ av verksamhet det handlar om och vad för system ni redan har på plats. Nedan listar vi några konkreta exempel på vad vi kan ta fram för skräddarsydda lösningar, helt utvecklade efter era behov och krav.
Tillverkande företag står ofta inför många utmaningar då det finns flertalet viktiga delar i verksamheten, inte bara tillverkningen i sig. Säkerligen har ni redan ett gediget affärssystem på plats som täcker en hel del av nyckelprocesserna, men något som ofta saknas är funktioner kopplade till planering. Ett system speciellt utvecklat för er produktionsplanering kommer underlätta både för er och era kunder. Det hjälper till att planera och styra produktionen genom att hantera ordrar, kapacitetsplanering, materialhantering och resursallokering. Det innebär även mindre administration för både er och era kunder och det ger er en betydligt bättre överblick över vad som sker i verksamheten än det där Excelarket gör...
Många företag, oavsett bransch och storlek, sitter idag med öar av olika system som inte hänger ihop ordentligt, samtidigt som samtliga av dessa system är beroende av varandras data.
Lösningen på detta är en integrationsplattform – ett centraliserat nav i molnet som integrerar era olika system och applikationer. Data flyttas över automatiskt utan att något manuellt arbete behöver göras. Det finns ramverk som styr hur data hämtas och flyttas och allt görs på ett säkert och kontrollerat sätt. Ni bestämmer själv vilka regler som ska sättas upp, hur tillgängliga data ska synkas och vilka arbetsprocesser som ska hänga ihop.
En integrationsplattform är något som alla i verksamheten, plus era kunder, kan dra nytta av då den bidrar till ökad effektivitet samt flexibilitet, en förbättrad kundupplevelse, tidsbesparingar och bättre dataanalyser.
Appar kan tas fram för i princip allt. Exempelvis kan syftet vara att effektivt förenkla flertalet arbetsuppgifter. Ofta för att personal som arbetar “ute på fältet” ska kunna genomföra sitt arbete utan att ta sig in till kontoret dit de tidigare var tvungna att åka för att få åtkomst till alla företagets system. Med en app som är uppkopplad mot flera program blir deras arbete inte bara mer flexibelt utan även mer effektivt då de via ett användargränssnitt kan utföra uppgifter i flertalet system samtidigt.
Ett annat exempel är appar utvecklade för att förbättra kundupplevelsen. Det ger kunderna en möjlighet att engagera sig mer i sina köp och ni som företag kan bygga en starkare relation med dem vilket ökar deras förtroende för er.
En lösningskonfigurator hjälper företag att ta fram kundanpassade produkter eller tjänster. Kunderna får möjlighet att själva, genom en webbapplikation eller liknande, anpassa lösningen efter sina egna preferenser. De kan välja grundläggande egenskaper som färg och material (om det rör sig om en produkt) men även funktioner, tillägg och andra parametrar. Det genereras automatiskt en uppskattning på pris samt leveranstid och kunden får en order som han eller hon själv skickar in till er.
Att ha den här typen av konfigurator underlättar för er som tillverkande bolag då ni blir mer effektiva i er produktion och försäljning. Det blir extra användbart om ni har produkter med stor variation och flertalet parametrar då det ofta kräver mer av era säljare, inte bara tid utan även mycket kunskap och erfarenhet. Även för kunderna bidrar lösningskonfiguratorn till en positiv upplevelse då de får en smidig och enkel köpresa där de direkt kan anpassa er produkt eller tjänst efter sina specifika krav.
Många tillverkande företag har ett helhetserbjudande för eftermarknad och det rör sig då oftast om reparationer, service och underhåll av de maskiner som levererats till kund. Vi hjälper er att digitalisera hela arbetsflödet, vilket kommer leda till effektivare arbete för er och nöjdare kunder. Kanske behöver ni en kundportal där era kunder kan skicka in ärenden och där ni även kan kommunicera med dem om beräknad leveranstid för reservdelar? Detta är självklart något som också går att ordna i appform.
En del av eftermarknadserbjudandet kan även innebära att man strävar efter att ha alla sina maskiner uppkopplade – IoT-maskiner. Genom att koppla upp dem mot era nätverk kan maskinerna kommunicera med andra enheter samt ta emot och skicka data i realtid. En stor fördel är att det med uppkopplade maskiner dessutom går att utföra en del underhållsarbete på distans.
Utöver de exempel i texten finns det en hel massa andra lösningar vi kan ta fram åt er – kanske har ni en helt egen idé på lösning er verksamhet behöver? Tveka då inte att kontakta oss, vi älskar att ta oss an nya utmaningar tillsammans med våra kunder!
Block QuoteTillbaka