Kontakta oss!

Diab effektiviserade sin orderhantering med Bäck AI

Om Diab  

Diab är ett globalt plastföretag som är världsledande inom sin bransch. Företaget finns på flera orter och i Laholm ligger de bara runt hörnet från vårt eget kontor. Där har de bland annat en fabrik och säljavdelning med omkring 220 anställda vilket gör företaget till Laholms största privata arbetsgivare.  

På fabriken tillverkas kärnmaterial för sandwichkompositer. Och undrar du vad det är (vilket var precis vad vi gjorde när vi började arbeta tillsammans med Diab) så kan vi lite enkelt säga att de bearbetar olika typer av plastmaterial som sätts samman. Slutprodukten blir ett styvt och hållbart material som främst används i vindkraftsindustrin.  

Kraftig ökning av inkommande inköpsorder

Som tillverkande bolag tar Diabs säljare dagligen emot inköpsordrar från sina kunder via mejl. När de under 2019 började arbeta med en ny kund innebar det en kraftig ökning av antalet inkommande ordrar vilket fick dem att börja fundera på att automatisera sin orderhantering.  

Christian Karlsson, försäljningschef på Diab:  

Redan innan vi fick in vår nya kund ägnade vi extremt mycket tid åt att manuellt stansa ordrar. Det fanns då alltid en överhängande risk att knappa in fel information, vilket kunde leda till att kunden fick fel pris eller material. När sedan den här stora affären blev verklighet insåg vi att vi var tvungna att göra något åt saken.  
Christian Karlsson med kollegor.

"Vi ville automatisera oss"  

Efter att ha blivit rekommenderade vår lösning Bäck AI (verkar ju vara talk of the town här i Laholm!), vände sig Diab och Christian till oss för ett första möte.  

Efter ett bra möte förstod vi att detta var en bra väg framåt. Vi ville automatisera oss.

Sedan Bäck AI integrerades i andra interna affärssystem har Diabs orderhantering blivit mycket snabbare. Företaget har gått från att lägga in alla beställningar manuellt och sedan noggrant dubbelkolla artikelnummer, pris och kvantitet till att utföra en enda kontroll av varje beställning genom att jämföra den med orderbekräftelsen. Diabs säljare, som tidigare ägnade mycket av sin tid åt orderhantering, kan nu i stället fokusera på andra kundrelaterade uppgifter, t.ex. merförsäljning, offerter och kundservice. Detta bidrar inte bara till ökad kundtillfredsställelse utan också till ökad motivation i hela personalstyrkan.

Tidsbesparingen är alltså något som blivit påtagligt för Diab sedan implementeringen av Bäck. Dock vill Christian Karlsson även betona vikten av att risken för felinmatningar har minskat:  

Den huvudsakliga vinsten för oss gäller feltryck vid orderläggandet. Matas det in felaktig information producerar vi därefter vilket i sin tur leder till att kunden får produktionsstopp. Låt oss bara säga att det kan bli en väldigt dyr historia

För att sammanfatta har implementeringen av Bäck AI inneburit följande för Diab:  

  • Stora tidsbesparingar
  • Minskad felmarginal
  • Ökad kundnöjdhet

Läs mer om automatisering och dess fördelar.

Bäck AI används i skrivande stund i Diab Sverige och processen att expandera till säljkontor i andra länder har nyligen påbörjats.  

Tillbaka